READING

Cristina Costea (Celenink): „Stimulii necesa...

Cristina Costea (Celenink): „Stimulii necesari pentru a crea sunt echivalentul lucrurilor care mă fac fericită”

Distribuie articolul:
Share

Cristina Costea, cunoscută și ca Celenink, este un artist vizual pasionat și versatil. A început să exploreze ilustrația digitală în 2018 și, de atunci, a reușit să îmbine cu succes ilustrația digitală, designul grafic și street art-ul, creându-și stilul personal. Stilul ei, acum jucăuș și naiv, este în continuă transformare, iar procesul creativ este ghidat de o mare deschidere către experimentare și învățare. În prezent, Celenink lucrează la un proiect personal și își hrănește visurile cu o nouă colaborare și cu idei care așteaptă să prindă viață din carnețelul ei plin de inspirație.

1. Ce reprezintă pentru tine ‘CELENINK’? Când a început să prindă contur în mintea ta, și cum a evoluat până acum în mediul creativ?

Celenink a prins cu adevărat contur în iarna anului 2018, totul pornind de la prima tabletă grafică pe care am primit-o cadou de Crăciun. De atunci și până în prezent a trecut prin multe etape, multe schimbări stilistice și a evoluat odată cu mine. Ca orice artist, simt că am creat dintotdeauna, însă Celenink mi-a dat voie să explorez în profunzime lumea ilustrației, oricât de clișeic ar suna mi-a arătat că visele pot deveni realitate, și m-a conectat cu o comunitate minunată. Așadar, când mă gândesc la Celenink, mă gândesc la sinele meu cel mai autentic.

Cristina Costea – CELENINK

2. Ești ilustrator, grafic designer și muralist. Dacă ar fi să faci un exercițiu de imaginație: Cum crezi că ar arăta viața ta în acest moment dacă nu ai fi ales drumul artei vizuale și, implicit, inițierea Celenink?

Ha! Este o întrebare foarte simplă, dar foarte complicată în același timp. Sunt o persoană cu multe pasiuni, și mi-a fost greu în multe momente să aleg “un singur drum”. De fapt, nu am făcut-o niciodată. În facultate am studiat o ramură a medicinei, deci probabil viața mea de zi cu zi ar fi arătat cu totul altfel dacă aș fi decis să profesez. Însă acum că mă gândesc, la un nivel mai profund cred că există o conexiune clară între cele două vocații: problem-solving, o gândire out-of-the-box și muuultă empatie. Unde mai punem că partea mea preferată din facultate au fost ilustrațiile medicale. Așadar orice aș face, tot la artă simt că ajung.

Ilustrația „Reading Girl in Hygge”

 Ilustrația „Vinaigrette”

3. Crezi că fiecare artist ar trebui să aibă un mentor sau un îndrumător? Care sunt artiștii care te inspiră și pe care îi urmărești în prezent?

Cu voie sau fără de voie, cu toții cred că avem o persoană care, la un moment dat, ne-a influențat în mod deosebit. În special în carieră. O putem numi mentor, desigur, dar eu m-am ferit mereu de a pune această etichetă. Un îndrumător e mereu binevenit, dar ca artist cred că e necesar să-ți găsești tu drumul, în ritmul tău, și să vezi ce ți se potrivește cel mai bine. Sunt multe modalități prin care poți ajunge la un rezultat, de aceea cel mai bine, în opinia mea, este să explorezi singur. De altfel, bineînțeles, sunt o mulțime de artiști care mă inspiră zilnic, puterea internetului e uimitoare și îmi e greu să fac o selecție restrânsă. O să mă rezum în primul rând la artiști contemporani din Romania, iar aici cu siguranță îi regăsesc pe Livia Fălcaru, Alina Bohoru, Mădălina Andronic, George Roșu, Diana Barbu, Diana Grigore, și Ana Găman. Cât despre artiști internaționali Hedof, Sarah Beth Morgan, Manon Louart, Tom Froese, Alberto Errediaz, Bekah Worley și mulți alții care în ciuda faptului că nu au fost menționați, mi-au conturat parcursul creativ enorm de-a lungul timpului.

Propunerea de mural pe tema ‘Break Binary – Love at first swipe’ pentru competiția ‘Electrify my heart’

4. Cum arată studioul tău, spațiul tău de lucru?

E work in progress, fiindcă mă plictisesc repede și simt nevoia de a redecora des. Însă e spațiul în care mă pot exprima liber, și aici intră în scenă pasiunea pentru designul de interior. Îmi place să colectez și să mă înconjor de obiecte care îmi dau o stare de confort. De aici și numeroasele lumânări parfumate. Dar pe lângă ele se află cărți ilustrate și obiecte de design care au simpla menire de a-mi bucura ochiul și mintea prin măiestria cu care au fost create, un exemplu fiind pasărea Shorebird creată de către designerul Sigurjón Pálsson.

Studioul Celenink

5. Cum îți descrii stilul de ilustrație și care este procesul tău creativ? Care este fluxul tău de lucru și ce etapă îți place cel mai mult în acest proces? Preferi sa creezi ilustrație digitală, ilustrație pe hârtie sau muraluri?

Îmi văd stilul ca pe unul jucăuș, cu o anume candoare și naivitate. Nu-mi place de obicei să intru în detalii și să-l descriu fiindcă el e într-o continuă schimbare, o continuă evoluție. Odată cu experiențele mele se schimbă și el. Chiar dacă multe medii îmi fac plăcere, ilustrația digitală rămâne preferata mea fiindcă îmi dă ocazia să creez fără frica de a greși, și de a experimenta cu forme și culori până sunt mulțumită. În ce privește procesul creativ, acesta arată în principiu mereu la fel. Încep prin a înțelege nevoile de la care pornim și notez totul pe hârtie. Nu contează că e un proiect digital sau analog, totul începe cu un creion și-un notebook. Urmează etapa de research care e cea mai satisfăcătoare, în sensul în care atunci se întâmplă explozia de idei, aleg paleta de culori și pun în mișcare primele schițe. Apoi execuția ideilor și diferite runde de feedback. Însă dacă ar fi să aleg, etapa mea preferată este cea în care aplic ultimele detalii, cele care dau cu adevărat viața ilustrației, și care leagă totul. De fapt, etapa mea preferată e cea în care le trimit clienților toate livrabilele și ei sunt pe deplin fericiți, fără nimic de obiectat hahah!

Muralul ‘Coffee’s in the air’ la competiția de street art din Viena care a comemorat Aniversarea a 160 de ani de Julius Meinl

6. Ai colaborat cu Mega Image România cu ocazia Zilei Internaționale a Femeii pentru reinterpretarea logo-ului lor cu tematica ‘Inspirație la feminin’, ai participat cu muralul ‘Coffee’s in the air’ la competiția de street art din Viena care a comemorat Aniversarea a 160 de ani de Julius Meinl, ai creat un mural în interiorul cafenelei Cafepedia din Târgoviște.
Ne poți povesti puțin despre proiectele tale? Ești întotdeauna mulțumită de rezultatul final al lucrărilor tale? Cum îți gestionezi așteptările în fața unui proiect important?

Fiecare proiect este important și vine la pachet cu așteptări foarte mari. Sunt o perfecționistă, din păcate sau din fericire, și gestionarea așteptărilor e un capitol la care trebuie să lucrez constant. Dar de-a lungul timpului am avut norocul să colaborez cu oameni minunați, care m-au ajutat și îndrumat în proiecte în așa fel încât totul să iasă pe măsura așteptărilor. Contează foarte mult ca proiectele să corespundă stilului meu, numai atunci rezultatul e unul satisfăcător. În majoritatea cazurilor am fost mulțumită de rezulatul final, dar bineînțeles că au existat și excepții. Prefer să mă gândesc la ele ca la niște lecții învățate. Unele m-au învățat despre comunicarea client-ilustrator, altele m-au învățat metode mai eficiente de lucru, și cea mai importantă lecție, când e cazul să spun “nu, mulțumesc, poate altcineva ar fi mai potrivit pentru proiectul acesta”.

Celenink x Mega Image România cu ocazia Zilei Internaționale a Femeii pentru reinterpretarea logo-ului lor cu tematica ‘Inspirație la feminin’

7. Cum îți stimulezi imaginația și continui să creezi noi compoziții, noi ilustrații? Există momente când nu te simți inspirată sau nu ai energia necesară pentru a crea? Cum depășești acele perioade?

Cu blândețe. Îmi dau voie mereu să iau pauze, chiar de curând am ieșit dintr-una foarte lungă. Obișnuiam să fiu foarte aspră cu mine în trecut, când nu mă simțeam inspirată. Părea mai mult un ritual de tortură, să privesc un canvas alb, să vreau cu orice preț să creez ceva, dar fără rezultat. Acum am mult mai multă îngăduință, iar stimulii necesari pentru a crea sunt echivalentul lucrurilor care mă fac fericită. Uneori e de-ajuns să vad niște cadre interesante într-un film, alteori o persoană îmbrăcată cool în metrou. Îmi place să călătoresc, chiar și doar cu mintea, și am câteva locuri de suflet care mereu îmi stârnesc inspirația. Cam așa a luat formă “Baguette”, de exemplu.

Ilustrația „Baguette”

8. Din portofoliul tău, care consideri că este proiectul cel mai apreciat de public? Care este feedback-ul pe care l-ai primit cel mai frecvent și cum îți influențează acest lucru abordarea creativă?

Dintre proiectele comerciale cred că muralele ‘Coffee’s in the air’ au fost cele mai apreciate. A fost un achievement enorm, și faptul că a fost preferat de public a însemnat mult. Din fericire, majoritatea feedback-ului a fost pozitiv și evident, este motivul pentru care merg înainte chiar și atunci când încep să apară dubii. Pentru că ele apar, normal. Altfel, sunt mereu deschisă la feedback-ul cliențiilor mei, viziunea lor contează mult pentru mine, și de cele mai multe ori fix de input-ul lor aveam nevoie pentru a crea ceva cu adevărat minunat.

Mural Julius Meinl în interiorul cafenelei Cafepedia din Târgoviște

9. Care este proiectul tău preferat din portofoliu și ce îți place cel mai mult la el? La ce proiecte lucrezi în prezent și ce îți dorești să realizezi în continuare?

Nu e prea greu să aleg un preferat, cu toate că am multe proiecte foarte dragi, la care mă gândesc mereu cu recunoștință și bucurie, însă trebuie să recunosc că muralele sunt și preferatele mele, nu doar ale publicului. Au fost două proiecte care mi-au depășit limitele și m-au făcut să mă culc zâmbind chiar și atunci când nu mai puteam să mă mișc de oboseală. În prezent lucrez la un proiect personal ce constă într-un calendar de birou, este foarte aproape de a fi finalizat și încă un proiect de carte despre care momentan nu vă pot povesti nimic. Dar ne vedem pe Instagram și mai povestim despre ele foarte curând. Cât despre realizări, sunt încă multe lucruri pe care abia aștept sa le văd materializate, am expus în galerii în trecut însă îmi doresc și expoziții solo pe viitor, cărți ilustrate publicate și tot felul de alte proiecte mici și mari pe care le țin într-un carnețel cu idei.

Celenink lucrând la muralul ‘Coffee’s in the air’ la competiția de street art Julius Meinl (Viena)

10. Ce sfaturi ai pentru cei care doresc să înceapă o carieră în domeniul artei vizuale? Care sunt provocările întâlnite de tine în această industrie și ce lecții ai învățat pentru a le depăși?

Experimentează, experimentează, experimentează. Nu te limita la un singur mediu, în domeniul artei este ideal să fi multidisciplinar. Un alt sfat important pe care l-aș da oricui ar fi să nu lași frica de eșec să te împiedice să încerci. Cele mai notabile provocări pentru mine au fost să exprim vizual nevoile reale ale unui proiect, ca ele să atingă audiența potrivită, și pentru asta a fost nevoie de mult research. Iar cu siguranța una din cele mai importante lecții pe care am învățat-o a fost disciplina, fără doar și poate. Dacă ai disciplină și o minte deschisă, restul lucrurilor vor veni de la sine.

 

Imaginile au fost trimise din arhiva personală de Cristina Costea (Celenink)

Comentarii

Inginer în protecția mediului cu o afinitate mare pentru estetică, design și funcționalitate. Cochetând cu desenul din copilărie și având o sete pentru inspirație creativă, voluntariatul în lumea creativilor mi s-a părut pasul cel mai firesc. Aventura mea cu Revista Atelierul a început timid în 2013, inițial ca voluntar, urmând apoi să devin membru asociat. Am început activitatea în Redacție cu articole din zona DIY, inspirație, recenzii pentru diferite evenimente creative. Mai apoi, participarea activă în proiecte cofinanțate de Ministerul Culturii sau AFCN, cum sunt Noaptea Albă a Creatorilor și Designerilor de produs, Creative Night Talks, în roluri de PR&MKT m-a imersat cu adevarat în mediul creativ.

RELATED POST

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Share