Kadna Anda este o ilustratoare și designer grafic cu o abordare unică și expresivă în ilustrația editorială. Cu un stil definit de texturi detaliate de creion și o paletă cromatică inconfundabilă, lucrările sale sunt adesea încărcate de simboluri subtile și mesaje profunde. De-a lungul carierei sale, Kadna a avut oportunitatea de a colabora cu publicații prestigioase precum Apartment Therapy și Refinery29, dar și cu edituri de renume pentru proiecte de carte.
Stilul său a evoluat organic, iar inspirația provine dintr-o continuă căutare a detaliilor ascunse în viața cotidiană și în istoria personală. În acest interviu, Kadna ne povestește despre drumul său artistic, despre provocările întâmpinate în ilustrația editorială și despre sursele de inspirație care îi conturează creațiile.
1. Cine este ‘KADNA ANDA‘ și când a început să prindă contur în mintea ta? Cum a evoluat ea până acum în mediul creativ și ce stil o definește?
Kadna Anda este aliasul meu de artist, pe care l-am creat în liceu, când am avut prima “expoziție” cu desene în creion. Atunci a fost prima data când am realizat că schițele făcute de mine pot fi văzute și de alții. Acel moment a fost definitoriu explorării mele artistice. Fiind un ilustrator self-taught, evoluția mea în mediul creativ a fost organică și intuitivă. Acest parcurs a conturat stilul care mă definește în prezent.
2. Ești designer grafic și o ilustratoare talentată, cu experiență în ilustrație editorială, de carte și publicitate.
Dacă ar fi să faci un exercițiu de imaginație, cum crezi că ar arăta viața ta în acest moment dacă nu ai fi ales drumul artei vizuale și ‘KADNA ANDA’?
Am studiat Filologie și Literatură Universală și în timpul factultății mi-am dedicat timpul pedagogiei. Dacă nu aș fi avut curaj să îmi urmăresc instinctele și să mă arunc în lumea ilustrației, cu sigurantă aș fi aprofundat domeniul pedagogiei.
3. Crezi că fiecare artist ar trebui să aibă un mentor sau un îndrumător? Care sunt artiștii care te inspiră și pe care îi urmărești în prezent?
Primul și singurul meu mentor a fost profesoara mea de Limba română din liceu, care mi-a văzut desenele și le-a expus pe holul liceului. Primele nume de artiști care îmi vin în minte acum sunt David Hockney & Lorenzo Mattotti.
4. Cum arată studioul tău, spațiul tău de lucru?
Aglomerat. Îmi place să alternez între mai multe activități creative în spațiul meu de lucru, de aceea uneori în jurul meu este constant un haos creativ, saturat de creioane, planse, ceramică, pensule, mărgele colorate, caiete de schițe și, bineîntețele, printre ele, Tofu, un motan obraznic și alb.
5. Cum îți descrii stilul de ilustrație și care este procesul tău creativ? Care este fluxul tău de lucru și ce etapă îți place cel mai mult în acest proces?
Stilul meu este conturat de o paletă cromatică de care nu mă pot despărți, texturile de creion, detaliile ascunse și greșelile pe care le las intenționat. Procesul meu creativ diferă de proiect. Dacă lucrez la un proiect pentru client, research-ul și schițele sunt cele mai importante și îmi iau cel mai mult timp. Dacă lucrez la un proiect personal, totul este intuitiv, caut în interior, este un proces cathartic. Cel mai mult îmi place etapa în care detaliile conturează ilustrația.
6. Cum îți stimulezi imaginația și continui să creezi noi compoziții, noi ilustrații? Există momente când nu te simți inspirată sau nu ai energia necesară pentru a crea? Cum depășești acele perioade?
Sunt într-o continuă căutare de referințe și inspirație. De câte ori văd o compoziție care îmi place o fotografiez, o salvez, o păstrez. Am zeci de foldere și board-uri pline cu referințe care mă salveaza mereu de la orice impas creativ. Mă pregătesc din timp pentru orice proiect. Research-ul este cea mai importantă parte din procesul meu creativ, de aceea 60% din timpul destinat unei ilustrații o atribui etapei de research.
7. Ai avut mai multe colaborări deosebite, precum câteva cu Apartment Therapy pentru articolele Mind, Body & Home, ‘Body Doubling’ Can Help You Get Chores Done More Efficiently, I Was Afraid to Let Go of Things; colaborarea cu Chronicle Books pentru cartea Socks: A Footloose Miscellany for Sock Lovers and Wearers scrisă de Wendi Aarons; cu WIENERIN Magazin – revista austriacă Nr. 1 pentru femei; REFINERY29 UK pentru ilustrațiile din seria Salary Stories, My Fertility Before I Turned 25. Cartea ilustrată Atlas of Communism a fost chiar proiectul tău de diplomă, urmat de proiectul personal ‘Who am I?’.
Ne poți povesti puțin despre proiectele tale? Ești întotdeauna mulțumită de rezultatul final al lucrărilor tale? Cum îți gestionezi așteptările în fața unui proiect important?
Conturarea unui stil artistic este extrem de important, pentru că atât ilustratorul, cât și clientul se îndreaptă spre același rezultat. Așă că pot răspunde la întrebare: da, sunt mulțumită de rezultatul final al lucrărilor mele, pentru că fiecare proiect reflectă, la final, stilul și imputul meu creativ.
Cred că este important de gestionat așteptările clienților înainte de fiecare proiect, iar aici comunicarea sistematică este extrem de importantă. Proiectele menționate mai sus sunt exemple foarte bune.
Proiectul cu Apartment Therapy a fost bazat pe un articol despre mental health și a necesitat o atenție foarte mare din partea mea pentru a reprezenta vizual un subiect atât de sensibil. Colaborarea cu Chronical Books pentru cartea Socks: A Footloose Miscellany for Sock Lovers and Wearers a cuprins un brief și un timeline mult mai lung. Am colaborat cu o întregă echipă din cadrul editurii și am ținut constant cont de feedback-ul autorului cărții. Atlas of Communism este proiectul meu de suflet și l-am creat colaborând cu locuitorii Sucevei. Am luat interviuri, am accesat arhivele orașului, am vorbit cu arhitecți și am ascultat poveștile oamenilor.
8. Care este proiectul tău preferat din portofoliu și ce îți place cel mai mult la el? La ce proiecte lucrezi în prezent și ce îți dorești să realizezi în continuare?
Fără să stau pe gânduri, Atlas of Communism este proiectul meu preferat și motivele sunt evidente – proiectul este o parte din mine, din orașul Suceava, adună povești adevărate și dureroase. Momentan lucrez la unul dintre cele mai importante proiecte pe care le-am avut până acum și este o realizare profesională extrem de mare pentru mine. Îmi doresc să realizez în continuare ilustrații care să spună povești și care să transmită mesaje importante oamenilor care au nevoie de ele.
9. Din portofoliul tău, care consideri că este proiectul cel mai apreciat de public? Care este feedback-ul pe care l-ai primit cel mai frecvent și cum îți influențează acest lucru abordarea creativă?
„Who am I?” este unul dintre cele mai apreciate proiecte. Fiind un proiect personal, este încărcat de simboluri și emoții pe care lumea le descifrează, le înțelege și se indentifică cu ele. Pe baza acestui feedback mi-am dezvoltat portofoliul pe care îl am acum.
10. Ce sfaturi ai pentru cei care doresc să înceapă o carieră în domeniul artei vizuale? Care sunt provocările întâlnite de tine în această industrie și ce lecții ai învățat pentru a le depăși?
Este o adevărată provocare pentru ilustratorii la început de drum să nu se lase influențați de artistul preferat. Este o provocare să îți formezi propriul stil dar, în final, răspunsul ești tu. Descoperă ce te reprezintă, ce îți place, ce nu îți place, pune-ți întrebări și, la final, take a leap of faith. Unicitatea este singurul lucru care te va diferenția de ceilalți din jurul tău.
Imaginile fac parte din arhiva personală a KADNA ANDA.
NO COMMENT