Pășind cu hotărâre pe tărâmul fabulos al creatorilor de bijuterii, Alexandra Vlad spune că mai puține gânduri și mai mult exercițiu va aduce restul la timpul potrivit, iar perseverența de a învăța un meșteșug atunci când deja ai o meserie a condus-o la crearea brandului Juliery by Alexandra și la dorința de a-și exercita pasiunea în forme frumoase care împodobesc ținuta celor care aleg brandul ei.
1. Cine este Alexandra, artista bijutier din spatele brandului Juliery?
Alexandra Vlad, 38 de ani, marketer, bijutier și psihoterapeut. Activez ca designer de bijuterii de 2 ani, deci mă consider încă în etapa de formare și mă bucură să fiu din nou (relativ) la început într-o activitate.
2. Cum reușiți să vă transpuneți emoțiile și experiențele în bijuterii?
Dacă e vorba de o colecție, de cele mai multe ori încep prin a desena pe o temă ce mă preocupă de ceva timp. Așa că prima dată apar formele și ulterior pot să observ și eu când apare o idee concretă. E ca și cum aș asista la rândul meu la această transpunere a emoțiilor în bijuterii.
Atunci când urmăresc povestea altcuiva, îmi doresc să empatizez, să pot să ofer prin bijuterie o experiență relevantă pentru persoana pentru care creez. Aici am nevoie de detalii despre cum e persoana, ce îi place în general, ce vrea să trăiască ca să pot să vin cu idei ce mă pot duce către o piesă pe care să îi fie drag să o poarte. Dacă am șansa să o cunosc cu atât mai bine, pentru că aceste detalii sunt mai ușor de preluat și de distilat. Pentru cei apropiați sau pentru mine câteodată nici nu știu cum, piesa pur și simplu „apare”.
3. Cele mai mari provocări pe care le-ați avut în drumul de designer de bijuterii care au fost?
Ca toată lumea care se apucă de un hobby mai târziu în viață, prima provocare de care m-am lovit a fost să găsesc timp și energie pentru asta. Mi-am dat seama că îmi place și am găsit aceste resurse chiar și cu un calendar încărcat, alegând cursuri de seară, atunci când programul îmi permitea.
Apoi următoarea mare provocare pentru mine este construirea unui business sustenabil în timp ce încă învăț. Fiecare are ritmul lui iar eu încerc să găsesc echilibrul între dezvoltarea afacerii și dezvoltarea mea ca și desiger fără a face compromisuri legate de produs. De când am lansat Juliery am luat decizia să investesc mai mult în materiale, în unelte și în timpul de lucru astfel încât să produc piese de calitate. Am decis să fiu selectivă în ceea ce privește expunerea și comunicarea, am lucrat la început pentru cunoscuți, prieteni, familie și astfel am avut parte de feedback sincer și util, foarte valoros pentru procesul meu de învățare. Am preferat să lucrez la proiecte care mă depășeau tehnic, dar care m-au forțat să exersez. Abia acum încep să iau în serios construcția de brand și să încep să dezvolt partea de comunicare. A fost și este un risc să nu insist foarte mult pe comunicare mai ales la început când costurile sunt mai mari decât veniturile, dar pentru mine e calea corectă pentru că îmi doresc să construiesc sănătos și pe termen lung.
4. Unde aveți atelierul, unde vă găsim dacă dorim să admirăm și să și achiziționăm produsele dumneavoastră? (aici, vă rog adresele unde puteți fi găsită, de unde se pot admira/cumpăra obiectele create de dvs)
Momentan sunt pe instagram @Juliery_by_Alexandra și urmează să apară magazinul online juliery.store. Fizic piesele mele pot fi găsite la Assamblage Gallery – Dimitrie Racoviță nr. 18, Bucureşti – unde am și atelierul în spațiul de co-working, precum și din când în când la anumite expoziții și târguri de profil.
5. Cum percepeți scena designului de bijuterii din România?
Îmi place foarte mult că este încă la început această artă în România – relativ la țările cu multă istorie în domeniul bijuteriei și mai ales în domeniul bijuteriei contemporane/de autor. E multă curiozitate, multă experimentare, din ce în ce mai mulți creatori, multă dorință. Desigur că e și o teamă legată de sustineabilitatea unei afaceri cu bijuterii precum există încă reticență în rândul publicului pentru bijuteriile ieșite din comun. Pentru mine este interesant să văd cum vor evolua atât designerii cât și clienții lor pentru că mi se pare că e o scenă – așa cum o numiți – care spune multe despre nivelul de dezvoltare socială, economică dar mai ales culturală. Atunci când lucrezi cu un designer de bijuterie ai o abordare comunitară: pe lângă statutul dat de valoarea investită, ești interesat și de conectarea cu o comunitate și cu anume valori pe care le împărtășiți. Apare un dialog care continuă să dezvolte, e un act care depășește tranzacționalul. Îmi doresc să văd asta din ce în ce mai mult în jurul meu, ar fi un semn de sănătate, cred eu.
În acest moment avem un context economic care poate speria designerii. Eu am lucrat mai bine de 15 ani în marketing și știu că vremurile tulburi din punct de vedere economic funcționează ca un resort pentru domeniile și propunerile cu adevărat valoroase – oamenii caută autenticitate, siguranță și luxul e dat de experiența personală. Sunt convinsă că bijuteria de autor oferă toate aceste lucruri și mai mult, și că dacă avem curaj să continuăm să facem ceea ce credem și să gândim pe termen lung, acest domeniu poate avea o dezvoltare și o relevanță semnificative în viitorul nu foarte îndepărtat.
6. Cum arată cumpărătorul/admiratorul ideal pentru bijuteriile Juliery?
Am observat că piesele mele atrag oameni curioși și curajoși, persoane care se exprimă și prin ce poartă însă acest lucru nu îi definește, pentru care trendul e o sugestie, dar nu o regulă. Fie că sunt clienții colecțiilor sau cei care doresc piese personale, am norocul să am parte de oameni care sunt interesați de mesajul piesei și se lasă atinși de poveste. Un și mai mare noroc am atunci când oamenii îmi dau libertate de creație (cel mai frumos cadou pe care îl pot primi), și au răbdare cu mine pentru că înțeleg că unele piese durează și pentru că sunt sinceră cu ei că voi încerca de mai multe ori până îmi iese.
Pentru mine toți aceștia sunt cumpărătorii și purtătorii ideali, pentru care încerc să lucrez la fel de ideal.
7. Ce sfaturi oferiți unui novice care ar vrea să își înceapă activitatea în domeniul artistic/creativ?
Să se concentreze pe ceea ce face și nu pe cine/ce o să fie făcând acel lucru. Cred că asta e cel mai dăunător la început: să spui „eu nu mă văd fiind artist” sau „eu nu știu ce tip de bijuterie vreau să fac”. Nu e nevoie să știi, nu ai cum să te vezi așa pentru că prima dată e nevoie să faci, să vezi cum e pentru tine să ții în mână cleștele sau alte unelte și să le folosești. Deci mai puține gânduri și mai mult exercițiu. Restul va veni la timpul potrivit.
8. Care sunt principalele materiale și tehnici pe care le folosiți în realizarea creațiilor Juliery?
Îmi place să folosesc tot vocabularul tehnic pe care îl cunosc, ca să mă pot exprima cât mai bine în ceea ce vreau să aplic. Cu argintul lucrez mult folosind tehnica cerii pierdute pentru că îmi permite să mă joc cu formele și texturile. De cele mai multe ori modelez componente pe care, după ce sunt turnate în metal, le asamblez prin sudură. Iar prin finisare o piesă poate căpăta și mai multă viață atunci când intervin pe culorile metalului sau adaug pietre. E un singur metal la baza, dar frumusețea lui e în abundența de opțiuni pe care le oferă și de aceea prefer să îl folosesc atunci când vreau să spun o poveste complexă – precum cea a colecției POT.
Pentru piesele din aur folosesc construcția fiindcă vreau să pun în evidență frumusețea intrinsecă a materialului – iar pentru asta am nevoie de linii simple și suprafețe drepte. Prin cuvinte pare mai simplu, în practică de cele mai multe ori mi se pare mai complicat pentru că vreau, pe de o parte, să evit banalul și, în același timp, să fac cinste materialelor printr-o execuție corectă. Am folosit și printul 3D atât pentru unele piese din colecții cât și pentru proiecte custom. E fascinantă această tehnică pentru că a ieșit întocmai ce am dorit, ceva ce nu avea cum să iasă corect prin altă tehnică – cel puțin nu atât de repede, de corect sau în bugetul dat.
Fotografiile sunt din arhiva artistei Alexandra Vlad, încredințate revistei noastre pentru publicare.
NO COMMENT