Pe o piață inundată de bijuterii de toate felurile și prețurile, Alvik Jewellery se remarcă prin… discreție. Discreția eleganței. Brandul te uluiește prin abordarea formelor geometrice și prin combinația de muncă manuală și tehnologie modernă. Când mai și descoperi că inelele sunt din rășină și că modul de prezentare se constituie într-o adevărată experiență senzorială beton (chiar implică un picuț de beton), parcă vrei să afli și mai multe. Cam așa am ajuns să iau legătura cu echipa Alvik Jewellery, adică mânată de-o maximă curiozitate. Curioși au fost și ei să știe dacă le solicit bani pentru a apărea într-un articol pe platforma Revista Atelierul, câtă vreme așa se practică jurnalismul din zilele noastre. M-am bucurat să le spun (și ei s-au bucurat să afle) că nu, în Revista Atelierul nimeni nu se promovează pe bani, ci pe talent. Iar acești trei oameni mi-au spus povestea lor și mi-au explicat tainele din spatele bijuteriilor create țintit pentru tineri.
De la ce vine Alvik? Povestea din spatele brandului: cine sunteți, ce studii aveți, cum v-a venit ideea unor bijuterii atât de inovatoare? Cât a durat să transformați ideea într-un business pe bune?
Numele brandului, Alvik, este și numele unui cartier creativ din orașul Stockholm și a apărut în urma unei vizite acolo în urmă cu 8 ani, la un târg de design scandinav. Alvik înseamnă „greutăți” în suedeză și mi s-a părut un nume foarte bun pentru o gamă de produse minimaliste și curate, asemenea stilului scandinav.
Ideea studioului a pornit de la Anda Mitrea (arhitect de interior, pasionată de fotografie și estetică minimalistă), care și-a propus, inspirată fiind de tehnologia de printare 3D la care avea acces prin intermediul colegului de breaslă, să își creeze bijuteriile unicat pe care nu le puteai găsi pe piața din România. Andei i s-a alăturat Robert Nicolae, designer, dreamer și pasionat de tech, care se juca de aproape 3 ani cu tehnologia de printare 3D – o soluție eficientă pentru bijuteriile futuriste la care visa Anda.
Apoi artistul Alexandru Păcurariu a preluat rolul de motor al echipei, cu input creativ și atenție majoră la detalii, devenind meșteșugarul care are grijă ca produsele să arate impecabil și care face tot posibilul ca experiența clientului să fie una premium, asemenea bijuteriilor de lux lucrate manual.
Pasiunea pentru design și dorința de a crea bijuteriile nonconformiste pe care le-am purta și noi, aceasta a fost principala noastră motivație în dezvoltarea brandului. Antreprenoriatul a urmat ca o încercare de a face dintr-un hobby o mică afacere sustenabilă în acest context economic. Drumul a fost mai lung decât am prevăzut, din cauza lipsei de resurse alocate: aici ne referim atât la timpul investit, cât și la componenta financiară.
Conceptul bijiteriilor Alvik: rășină, design minimalist, imprimare 3D. Practic, cum se fac aceste minunății? Ce materiale folosiți? Cât durează realizarea unei bijuterii, de la desen la gata de vânzare?
Totul începe simplu, pe o foaie de hârtie: o schiță de mână, care ilustrează ideea inițială. Echipa dezbate detaliile, iar asta deschide drumul către prototiparea în Rhino, un program de proiectare clasic în lumea designerilor de produs. Algoritmii sau scripturile din Grasshopper (un plug-in de proiectare parametrică) sunt cei care contribuie la crearea variațiilor de formă și de mărime ale pieselor de bijuterie.
Cu printarea 3D avem posibilitatea să facem teste și prototipuri care, acum doar câțiva ani de zile, ar fi însemnat costuri de mii de euro și luni de muncă. Nu există bijuterie pe care să nu o testăm în prealabil pe minimum 3 persoane, preț de câteva săptămâni. Prin metoda trial and error reușim adesea să perfecționăm un produs, care poate ajunge la final, în producția de serie, să fie total diferit de prototip.
Credem că, în momentul de față, tehnologia de printare 3D de sine stătătoare nu este încă la nivelul la care trebuie pentru a crea produse premium. La fel ca în cazul tehnologiilor vechi de turnare a metalelor din fabricile industriale, omul joacă un rol important în produsul final, așa că, fără tehnicile tradiționale ale unui bijutier, produsele nu ar avea nicio valoare.
Cea mai precisă tehnologie de printare 3D, stereolitografia, folosește un fascicul laser cu lumină ultravioletă ca să solidifice o rășină lichidă fotopolimerică biodegradabilă. În medie, durează 12 ore ca un inel să capete formă în imprimanta 3D. După acest proces, urmează unul mai îndelungat, în care bijuteria este spălată cu alcool izopropilic, arsă la un cuptor UV și ajunge pe masa lui Alexandru, unde începe șlefuirea manuală. Pentru finisarea finală, folosim un ulei organic inodor și incolor.
Bijuteriile Alvik se pot personaliza la comandă? Cui se adresează aceste bijuterii – vârstă, statut social, tip de personalitate, stil vestimentar? Se comandă exclusiv online sau există și un showroom?
Creațiile noastre sunt gândite în regim de serie, personalizarea ar putea fi realizată doar în varianta de b2b în eșantioane de zeci sau sute. Producem la comandă, serii medii și mari, pentru diverse branduri din piață.
Deși au o eleganță feminină, ele sunt unisex și sunt adresate în special unui public tânăr, activ, din mediul urban, cu o înclinație spre minimalism. În afară de prezența online pe site-ul nostru și al câtorva retaileri mari, bijuteriile noastre se pot găsi offline într-o rețea de librării, preponderent în București și la târgurile de specialitate.
Designul Alvik. Ok, minimalist, dar care sunt sursele de inspirație astfel încât să transformați minimalismul într-un produs unicat și inedit? Mesajul acestui tip de bijuterii?
Asemeni oricărui produs inovat de un designer, colecția noastră a luat naștere din dorința de a acoperi o lipsă pe piață a segmentului de bijuterii „all black”. Am pus foarte mare accent pe ambalaj și pe prezentare, fiindcă încercăm să oferim o experiență unică și senzorială fiecărui cumpărător. Folosim ca fundal o textură de beton sau o placă din alamă de 1 mm în interiorul fiecărei cutii. O cutie negru-mat, lucrată manual la un partener din București, imprimată selectiv. Inelele stau așezate cu ajutorul unor cilindri de beton, turnați individual în funcție de mărimea inelului.
Care dintre piese este cel mai simplu de realizat? Dar cel mai dificil?
În procesul de fabricare nu există o diferență foarte mare între produsele pe care le avem și, clar, niciun produs nu este simplu de realizat. Punem mare accent pe cele realizate integral din argint, deoarece procesul este unul manual, neasistat de tehnologia de printare 3D decât indirect (la nivel de matrițe și șabloane). Aș menționa ca dificultate ridicată doar inelul „Cross” care este un adevărat challenge tehnologic, având în vedere designul futurist și atipic.
Sunt genul de bijuterii care se pot transmite de la o generație la alta? Cât de ușor se întrețin? Cât de ușor se poartă inelele cu design geometric – cele pătrate (square ring) sau cu extensie spre al doilea deget (double ring)?
Spre mirarea noastră la început de drum, setul Geometrix și cele derivate din acest set sunt bestsellerurile noastre all time (40% din totalul vânzărilor noastre este dat de această gamă). Setul Relation este gândit pentru a fi purtat simultan, unul pe fiecare mână, prin alternanță. Avantajul lor este că sunt flexibile prin design și pot încăpea cu lejeritate și pe alte degete chiar dacă sunt mai groase decât inelarul.
Greutatea lor relativ mai mică față de cele din argint sau alte metale, precum și mentenanța lor inexistentă le recomandă drept produse trainice ce pot ține cu lejeritate peste 5 ani. Rășina este by default neagră, iar asta face ca UV-ul, apa sărată, transpirația sau alte substanțe să nu o decoloreze sau să o atace. Sunt testate pe persoane cu pielea sensibilă ce fac alergii la alte materiale sau metale și putem spune cu certitudine că este un succes din acest punct de vedere.
Despre participarea la Milano Jewellery Week. Impresii, rezultate?
Am avut o surpriză foarte plăcută atunci când am fost contactați de cei de la Milano Jewellery Week pentru a expune live în cadrul târgului. Deși costurile de expunere nu sunt foarte mici, am considerat mandatory o prezență internațională la unul dintre cele mai mari târguri de specialitate din lume. O expunere foarte bună, de care ne-am bucurat și în lunile ce au urmat prin creșterea numărului de comenzi online.
Provocările tipice realizării de bijuterii unicat – cu ce v-ați confruntat până acum și cum ați depășit momentele cele mai dificile?
Cel mai mare challenge al nostru este în continuare expunerea în mediul online și costul promovării produselor noastre pe rețelele sociale. Din păcate, suntem într-un segment de piață cu o concurență acerbă, iar site-urile de dropshipping și de bijuterii produse în Asia sunt pe zi ce trece mai numeroase, devenind din ce în ce mai greu să ai un preț competitiv cu aceștia.
Este foarte greu să te poziționezi pe piața cu bijuterii produse integral în România, gândite de designer, în timp ce piața apreciază o industrie fast fashion și singurul diferențiator al majorității clienților este prețul.
Când vorbim de costuri de promovare, mă refer în special la reclamele targetate, deoarece contentul este produs în integralitate de noi și de partenerii noștri (site, poze, video, design, etc).
Metode de promovare?
Cea mai bună promovare a brandului a fost prezența anuală în cadrul unui festival anual dedicat tinerilor, care este un partener de drum în dezvoltarea noastră ca afacere. Acolo am intrat în contact cu mari branduri, corporații, ce ne-au ajutat să fim unde suntem azi.
Expunerea în mediul online pe rețelele sociale este de departe cea mai bună metodă de promovare, chiar dacă are și cel mai ridicat cost.
Un mesaj pentru femeile care v-ar putea deveni cliente.
Le recomand să își aleagă bijuteriile de autor care le reflectă spiritul. Să poarte ceva diferit, asortate la o ținută all black, fără compromisuri, fără decoruri glossy inutile, doar design pur și minimalism neconformist.
Imaginile au fost trimise de Alvik Jewellery, cu drept de publicare.
NO COMMENT