Cristina Lefter este o artistă contemporană pasionată de culori: a descoperit caracteristicile principale ale fiecărei nuanțe, știe cum reacționează pigmenții între ei și cum se comportă pentru a obține efecte vizuale pline de lumină și culoare la un loc.
Cristina Lefter a studiat la Școala de Arte Octav Băncilă și apoi la Academia de Arte Plastice din Iași. Este membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România si în 2002, s-a mutat în Italia, expunându-și lucrările în numeroase expoziții personale și de grup. Am cunoscut-o pe Cristina Lefter cu ocazia unui eveniment organizat la Milano de Institutul Cultural Italo -Român acum câțiva ani și după acea am colaborat în diferite proiecte organizate de asociația GRASP (Global Romanian Society of Young Professionals) Milano pe care am fondato în 2019 împreună cu alte două românce profesioniste din Italia. Anul trecut am participat la una dintre expozițiile Cristinei, “Gone with the wind” și am rămas impresionată de armonia dintre culori ca și cum te-ai afla într-un curcubeu. Azi vreau să împart și cu voi o mică parte din universul Cristinei Lefter. Veniți cu mine într-o lume magică a culorilor?
1. Cine este Cristina Lefter? Ne spui câteva cuvinte despre tine și cum ai început să pictezi?
Cine este Cristina Lefter? Încă nu am găsit un răspuns, fiind în căutarea identității mele de când am început să percep primele impulsuri ale creației și către instrumentele care m-au ajutat în exprimare, cum ar fi creionele, acuarelele, cărbunele, guasele, etc. Mă refer la primele mele căutări începând cam de pe la 5 ani, atunci când părinții mei au înțeles că am “ceva de spus” și m-au direcționat către prima mea școală de pictură din orășelul în care m-am născut, Telenesti, Republica Moldova. Profesorii mei de atunci, maeștri în domeniul artei, Sergiu Sasu și Maria Ioniță au fost cei care m-au îndrumat și mi-au cultivat bucuria de a picta, mi-au dat bazele picturii care m-au format până în ziua de astăzi.
2. Am rămas impresionată de armonia perfectă a creațiilor tale. Ce tehnică folosești pentru a picta aceste pânze care par a fi scoase din povești?
Armonia este un element agregant cu interiorul artistului care devine rafinată odată cu exercițiul. Echilibrul cromatic crește împreună cu dezvoltarea sensibilității fiecăruia dintre noi. De accea îți mulțumesc pentru apreciere Cristina, asta înseamnă că este și sensibilitatea ta care a perceput acea armonie. Fiind un aspect subiectiv, frumosul depinde în general de atenția fiecărui spectator. Cât despre perfecțiunea armoniei, totul este relativ și constă în fiecare dintre noi în funcție de expunerea noastră la tranziția frumosului în timp. Încerc să mă joc conștient cu pigmenții prin tehnică “dripping”, lăsând culoarea să curgă pe pânza orientată orizontal, tehnică folosită prima dată de către Jackson Pollock, inventatorul stilului dripping. Intenția mea însă, este de a capta forme descriptive care dau o cheie de lectură instantanee în ceeea ce reprezint, față de artistul american, care a folosit un limbaj expresionist mai gestual pentru a crea opere abstracte, mai puțin figurative.
Un asociat al picturii mele este culoarea de email, culoare industrială folosită în general în construcție, dar care aderă ușor pânzei clasice de cotton. Din punct de vedere chimic, fiecare pigment în parte, conține un solvent specific, cum ar fi diluantul nitru sau diluantul sintetic, terebentina sau chiar emailuri pe baza de apă. Amestecul lor interacționează în mod surprinzător, ele creează forme noi peste care pot interveni cu semne grafice în funcție de contextul operei mele și conceptul final.
3. Cum arată atelierul Cristinei Lefter, spațiul tău de creație?
Îmi place să cred despre atelierul meu că este un laborator alchimic în care pigmenții transcend prin intervenția mea în timpul creației. Pentru mine este un spațiu sacru. Citându-l pe artistul Picasso, “când întru în atelierul meu, îmi las papucii la intrare”. Las lumea și preocupările materiale la ușa pentru a-mi elibera spiritul către creație.
4. Temele tratate în expozițiile tale au un impact emoțional puternic și ultima la care am participat eu “Gone with the wind” acorda o atenție deosebită temei eco-sustenibilitatii. În afară de asta, care sunt alte teme care te-au inspirat până acum?
Pe parcursul creației mele artistice am fost influențată în general de natură și de om că parte integrantă a naturii. Temele expozițiilor mele sunt legate de conceptul impactului intervenției umane asupra naturii și effectele acesteia asupra sănătății planetei. Noi artisii suntem considerați mesagerii epocii în care trăim și deci, reprezentăm societatea.
Egon Schiele susținea că “nu există artiști noi, ci există o artă nouă”. Mesajul pe care aș vrea să-l transmit prin expozițiile mele este legat de un experiment realizat de către doi cercetători japonezi, care au găsit metodă polenizarii alternative prin intermediul bulelelor de săpun umplute cu granule de polen, care se sparg pe pomii înfloriți cu ajutorul unor mașinării. Acest experiment a fost denumit de către o revista ca revoluționar pentru eco-sustenibilitatea planetei, ținând cont că actualmente albina este pe cale de dispariție. Fiind ceva relevant pentru epoca noastră, m-a activat din punct de vedere moral printr-o serie de expoziții pe tema balonului de săpun integrat în contextul naturii. Înainte de acest proiect am tratat oricum tematici legate de ambient, atât urban cât și de intern, figura umană și cam tot ce-mi trezea interes asupra studiului în general.
5. Care este tema pe care o tratezi în această perioada a creației tale?
Temele care continuă să mă pasioneze sunt legate tot de natură, doar că acum pornesc de la conceptul ei primordial, de unde s-a generat viața. Mama Pământ, simbol al fertilității a fost cea către care oamenii și-au manifestat primul crez, dar și primele rugăciuni. În ultimele picturi am dat spațiu din ce în ce mai mult fenomenului pareidoliei, unde spectatorul poate întrezări în contextul naturii un chip de femeie sau un chip de bărbat, copil, ființe mitologice, etc.
6. Sunt tare curioasă de unde îți vine inspirația?
Inspirația de obicei îmi vine din lectură, călătorii, expoziții, din schimbul de opinii cu alți artiști. Nici nu am timp să materializez inspirația prin conceptele mele și pictură.
7. Ce anume te definește ca artistă?
Ca artist cred că mă definește în primul rând tehnica, pentru că mi-a dat acea cheie stilistică suficient de singulară. Definită de către unii critici de artă “evoluția lui Jackson Pollock” prin tehnica dripping-ului, doar în cazul meu gestul nu rămâne pur instinctiv, ci în mare parte este controlat în mod rațional.
8. Ce planuri ai pentru 2025. Poți să ne povestești despre nouă expoziție?
Sunt încântată de întrebare stimulată fiind de nouă propunere pe care tocmai am primit-o din partea Muzeului de Cinema din orașul Padova. Îmi place ideea de a colabora cu o instituție care tratează un alt gen de artă vizuală. Voi fi prima artistă contemporană care v-a debuta în cadrul istoric al acestui muzeu, dând continuitate la alte expoziții a artiștilor contemporani. Voi expune tablouri, îmbinate cu instalații legate tot de tema baloanelor de săpun și natură. De dată această, voi implica publicul, care se va trezi pe neașteptat într-un soi de happening și va fi parte integrantă a conceptului. Expoziția va avea loc în luna februarie 2025.
9. Te gândești în viitor să faci o expoziție și în România?
Mi-ar place să mai expun în România. Ultima expozițe a avut loc în 2018 la Galeria Artyourself gallery din București. Sper să se realizeze cât de curând și următoarea.
10. Cristina care este secretul unei expoziții de succes?
Expoziția de succes este acea expoziție care produce reverberație către public. Asta presupune atenție la concept, detalii curatoriale, organizare din timp, seriozitate și multă voință.
11. Ce sfaturi ai da unui tânăr artist că să fie remarcat de o galerie?
Aș da același sfat pe care l-am primit și eu când am ajuns în Italia. A trebuit să dau de o parte tot ce învățasem în facultate, ca să las spațiu căutării în detrimentul originalității. Ce-mi sugerau galeriștii italieni, era că trebuia să fac distincție prin lucrările mele, adică publicul trebuia să perceapă instantaneu un Lefter de un alt artist prin stil, culoare, tehnică.
12. În afară de pictură ce alte pasiuni mai ai?
Sunt pasionată de lectură, călătorii, expoziții și oameni frumoși.
Dacă v-am stârnit curiozitaea și vă gândiți deja să vă programați o vizită în Italia să vedeți expoziția Cristinei Lefter din februarie puteți să o urmăriți pe Instagram ca să nu pierdeți niciun detaliu.
Credit photo: Sorin Budac
NO COMMENT